Se tem parlamentarii de popor?

Ma tem ca da. Altfel ar fi mult mai multe contacte directe intre cetateni si alesii acestora. Pana la urma principala legatura a unui parlamentar ar trebui sa fie cea cu alegatorii din circumscriptia care l-a trimis in Parlament, secondata indeaproape de cea cu partidul pe listele caruia candideaza.

De ce legatura ales – alegator nu este foarte puternica in Romania? In primul rand deoarece eu nu votez cu X reprezentant al partidului Y in Parlament. Eu votez partidul Y. E drept ca pot sa vad ce lista imi propune acel partid cand votez. Insa fie nu am informatii despre acei indivizi, fie imi pasa mai mult de programul partidului sau de simpatia mea irationala pentru partidul Y decat de numele acelea.

O rezolvare coerenta la aceasta problema ar fi crearea unor circumscriptii uninominale. Fiecare partid propune un singur candidat in acea circumscripti. Candidat care trebuie sa se prezinte electoratului. E mai greu sa aleg partidul Y pentru ca imi place cand este sunt prezentate argumente clare impotriva acestui candidat X care este unicul reprezentant in circumscriptia mea al acelui partid.

O alta rezolvare ar fi crearea unei institutii sau proceduri prin intermediul careia cei care au ales un parlamentar sa poata sa initieze si demiterea acestuia. Sau macar sa initieze o reconfirmare a lui prin vot.

E inca o initiativa necesara pentru crearea unui sistem coerent de checks & balances. Nu trebuie uitat ca pana la urma, intr-o democratie, cetateanul trebuie sa aiba mijloacele de a controla puterile care il reprezinta.

Lasă un răspuns

